Tuesday, November 24, 2009

The Big 5 of UTP! Come on, make a Big Issue!




Pertama kali dalam sejarah UTP, kelima-lima badan (The Big 5 ) yang bernaung di bawah pengelola yang berbeza berjaya di satukan dalam isu yang sama.

Bukan mudah usahanya, FRIC dinaungi oleh IRC, RM dinaungi oleh UPM, MPP oleh JPSP, RCSU oleh RC, SRM oleh KOKU. Kesemuanya dari jabatan yang berbeza. Semua mempunyai kaedah tersendiri untuk menaikkan pemimpin mereka. Semua mempunyai misi yang berbeza. Semua mahasiswa UTP mengetahui mereka inilah tampuk tertinggi badan dan kelab di UTP, dan semestinya mengetahui perbezaan antara kelima-lima badan ini.

Banyak perbezaan di antara mereka.

Timbul persoalan... bolehkah bersatu?

Sedikit demi sedikit usaha digembleng. Dari satu generasi ke satu generasi. Dan alhamdulillah, usaha itu berjaya dilaksanakan pada waktu ana memegang tampuk Presiden Rakan Masjid.

Formulanya : ada isu! ... dan perjuangkan!

Pada awal Januari 2009, Isu Palestin melanda seluruh dunia. Rejim Zionis menyerang membabi buta Bumi Gazzah, Palestin. Semua manusia mengutuk tindakan ini. Parti politik di Malaysia bergabung suara meluluskan resolusi mengutuk tindakan ini dan mengetepikan seketika perbezaan ideologi. Tidak terkecuali di UTP.

Kesemua mahasiswa UTP berjaya bersatu hinggakan mencipta sejarah yang tersendiri apabila berdemonstrasi hingga mencecah 1500 orang (waktu itu mahasiswa UTP masih dalam musim cuti). Semua bersatu tanpa mengira bangsa, agama dan warganegara. Dan ana ada kenangan tersendiri, kerana diberikan kepercayaan oleh pihak pengurusan dan seluruh mahasiswa untuk memimpin perarakan tersebut.

Langkah permulaan telah kami mulakan. Tinggal lagi, pengembangan langkah . Lebarkan lagi sayap penyatuan ini. Libatkan dengan lebih banyak sahabat-sahabat dan teman teman dari kaum dan negara yang lain. Timbulkan isu yang boleh merapatkan perbezaan. Biar semua Mahasiswa bersatu dalam sesuatu isu. Dan jangan cepat merasa puas.

Baru-baru ini, ana kembali semula ke kancah perbicaraan mahasiswa, dalam program Diary of a President anjuran bersama MPPUTP dan Unit Kaunseling. Ana puji kepada MPPUTP yang diketuai oleh unit UTPPress yang mengadakan forum ilmiah seperti ini. Kehadiran pada malam itu menjangkau 100 orang walaupun pada perkiraan awal hanya mensasarkan lebih kurang 30 orang sahaja kerana dibuat di musim peperiksaan.




Ini kerana pada malam itu menghimpunkan bekas-bekas presiden dari semua kelab serta persatuan di UTP...dan The Big 5 hadir!

Semasa sesi pertama, ana berpeluang berforum bersama dengan Mantan Presiden MPP iaitu saudara Farouqi dan juga Mantan Presiden Tronoh Teater Shop, saudari Aini. Walaupun nampaknya forum itu santai, ana sesuatu yang ana kira cuba mahasiswa UTP sampaikan.

Penyatuan! UNITED!

Kehadiran beramai-ramai ke program ilmiah seperti forum yang diiklankan hanya sehari sebelum program adalah sesuatu yang aneh dan pelik. Namun, kehadiran ramai tersebut seolah-olah ada satu mesej yang ingin disampaikan. Ianya boleh ditafsirkan sebagai indikator menunjukkan bahawa mahasiwa UTP memang mahukan penganjuran program secara bersama. Bukannya persaingan.

Semenjak ana pulang dari Internship, ana mendapati UTP sudah begitu banyak dengan lambakan event yang hinggakan penganjur program terpaksa berebut kehadiran mahasiswa. Lebih malang lagi, event-event yang dianjurkan semuanya mirip-mirip sama dan ada juga yang memang sama!Copy cat!

UTP adalah satu universiti yang kecil. Lebih kurang 6000 orang mahasiswa sahaja. Namun, jika dilihat dari sudut penganjuran event, seolah universiti ini menampung 60,000 orang mahasiswa pula rasanya!

Bukan tidak ada kebaikan dari penganjuran dalam size yang makro ini. Ramai yang berpeluang untuk belajar menjadi penganjur program. Menjadi pengarah hinggalah ke ajk biasa. Pengalaman perlu dikutip. Alasan biasa, kalau bukan sekarang, bila lagi?

Namun, jika sampai ke satu tahap menyerang satu sama lain, menjatuhkan satu sama lain, ana kira itu sudah tidak sihat.

Sebagai contoh, ana ambil isu hiburan.

Penyerangan kepada aktiviti hedonisme memang sudah menjadi rahsia umum. Ana setuju bahawa budaya ini perlu dikikis dari diri kita semua, golongan anak muda yang bergelar mahasiswa. Namun, dalam pada masa yang sama, kita perlu menawarkan alternative kepada peminat-peminat program hiburan.

Semasa ana menjadi presiden Rakan Masjid, ana ada menghantar wakil untuk berbincang dengan mana-mana kumpulan yang dirasakan cuba membudayakan atau menganjurkan aktiviti hedonisme di kampus UTP ini. Perbincangan untuk mencari titik persamaan dan mergharmonikan event supaya mengikut petunjuk Ilahi.

Sama sekali ana tidak pernah mengeluarkan arahan untuk menghentikan program tersebut apatah lagi mensabotaj event anjuran mana-mana kumpulan.

Akan tetapi, jika ada individu dari Rakan Masjid yang melakukan tindakan sebaliknya, ternyata dia tidak mendengar arahan yang ana keluarkan dan ana yakin dia bertindak atas kapasiti individu bukannya organisasi.

Namun, itu bukan apa yang ingin ana ketengahkan. Apa yang ana mahukan, teruskan penganjuran tersebut dan perbaiki mana yang tidak boleh dilakukan sekiranya ia berlanggar dengan syariat. Mendidik dan bukannya menghukum. Menerang dan bukannya menyerang. Dan sekiranya boleh, bersatu dalam menganjurkannya!

Dalam pada masa yang sama, ana merasakan kesuntukan masa untuk menjelaskan satu demi satu hasrat ana ini kepada masyarakat UTP bagaimana penganjuran program hiburan boleh dilakukan.

Lalu, ana arahkan kepada komiti Heart For Islam untuk anjurkan program Malam Inspirasi Seni (MIS). Ana juga minta mereka benarkan band di bawa ke atas pentas. Benarkan penggunaan gitar dan apa jua alat yang mereka ingin gunakan.

Ramai yang melatah. Ana diam dan senyum pada setiap kritikan yang dilemparkan atas cadangan tersebut. Tak kurang yang mencebik muka.

Namun, pada malam MIS, ramai mahasiswa hadir membanjiri dewan MPH hingga terpaksa menambah kerusi hingga ke luar. Yang tidak bertudung pun ramai yang hadir termasuk yang berseluar pendek. Mereka hadir untuk memberikan sokongan kepada rakan-rakan mereka yang masuk bertanding di atas pentas.

Sesudah sahaja penganjuran MIS , Alhamdulillah. komen-komen yang diterima dari kumpulan-kumpulan yang selama ini menyangka rakan masjid anti hiburan berubah. Mereka rasa selesa kerana tidak diserang atas minat mereka. Dan ramai yang mengucapkan tahniah atas keberanian menongkah arus. Dan persepsi Rakan Masjid anti hiburan seminggu dua itu senyap begitu sahaja.

Dan bagi ana, ana berjaya. Berjaya mengatakan bahawa hiburan juga milik Islam.Berjaya untuk mengatakan bahawa, Islam ini untuk semua. Bukan untuk golongan tertentu sahaja, Bukan milik Rakan Masjid sahaja. Mesej pada malam itu mudah, penyatuan. Penyatuan tanpa meninggalkan tuntutan Islam.

Nasihat ana kepada adik-adik selepas program itu ialah, perluaskan pembacaan. Terutamanya mengenai fiqh.

Ana terfikir, apakah mungkin selepas ini, program-program kontroversi di kalangan mahasiswa UTP seperti Euphonious, dapat dianjurkan bersama oleh ICC dan RM serta badan-badan yang lain. Apa salahnya? Jangan setiap kali event yang dipandang hedo, terus sahaja diserang tanpa ada penerangan.

Itu baru isu hiburan. Banyak lagi isu yang boleh disatukan.

Sukan. Kebajikan. Kegiatan Luar. Antarabangsa.


Dalam pada masa yang sama, ana yakin kepimpinan big 5 sekarang ini sudah mempunyai stratergi tersendiri untuk mendidik masyarakat kampus kepada budaya ilmu. Namun, ana ungkapkan juga disini akan kepentingan untuk tidak cepat merasa puas. 

Banyak lagi usaha yang perlu dilakukan. Ana puji usaha The Big 5 untuk bersatu membantu mangsa banjir di Padang, bagus, teruskan lagi. Khabarnya pemimpin Big 5 akan terbang sendiri ke Padang, Indonesia pertengahan bulan 12 ini. Syabas. Anda peka dengan isu ini. Isu kemanusiaan.

Namun, Jangan berhenti di sini sahaja. Cari lagi isu-isu lain dan perbanyakkan program bersama.

Tanggungjawab itu jatuh kepada semua, terutamanya kepada pemimpin-pemimpin persatuan tersebut. Wujudkan isu dan perjuangkan secara bersama!

Anda mampu mengubahnya!


 Semoga Terus maju melangkah.

Current President of The Big 5 2009/2010


FRIC : Mohammad Khazaidi Kamaruddin
RM : Muhammad Akram Ismail
MPP : Muhammad Hanif Humam
RCSU : Hamzah Nawawi
SRM : Aizuddin



Labels: ,

 0 Comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komentarnya ^_^

<< Home