Thursday, November 12, 2009

Izzuddin Shah... kenangan yang tak dapat dilupakan...




"Cepat-cepat. Ana bagi masa 5 minit sahaja!" jerit Ketua Blok sambil menggoncang-goncangkan gril pintu blok Saidina Ali.

Ana kelam kabut mencapai name tag di atas loker. 014/99. Tali pinggang dipakai secepat kilat. Stoking disarung segera.

"Allah, sejak bila songkok aku dah jadi songkok lipat nie?" getus ana dalam hati sebaik sahaja mencapai songkok yang terletas atas loker. "Mesti ada orang yang tertukar dengan songkok aku ni, atau memang ada orang sengaja tukar ni" ngomel ana sendirian.

Ana lihat sekeliling. Kosong. Semua sudah meniggalkan dorm lebih awal.

Dalam kekalutan itu, ana terus bergegas meninggalkan dorm. Bimbang terkunci dari dalam oleh Ketua Blok yang bertugas. Rutin harian berkumpul di dataran ilmu sebelum jam 7.15 pagi memang akan menjadi masalah jika mengamalkan sikap tidur selepas subuh, dan pagi itu ana terlelap lebih.

Di hujung koridor, ana sempat melirik dua tiga orang kawan dari blok saidina Umar yang bertentangan dengan blok ana. "Takpe, ada orang lewat jugak ni." ana tersenyum lega. Memikirkan ada kawan yang turut lewat, ana tak jadi tergesa-gesa. Melencong ke tandas. Dalam pikiran ana yang masih di tingkatan satu itu, "Nanti bukan warden nak tahan pun, baru form one."

Selepas sahaja ana keluar dari tandas. Ana rasa hairan. Suasana sepi. Pelik. Selalunya dari jauh dah boleh dengar suara guru berucap setiap pagi di dataran ilmu untuk menyampaikan amanat ataupun tazkirah. Hari ini tak kedengaran langsung bunyi pembesar suara.

Ana melangkah berat ke dataran ilmu. Dari jauh nampak Cikgu Dasuki, cikgu disiplin sedang berucap di hadapan, tanpa menggunakan microfon. "Ya Allah, habislah ana macam ni." Kawan-kawan yang lewat semuanya berdiri di hadapan semua pelajar. Ada dalam 20 orang dan kesemuanya senior. "Aiseh. Takkan aku seorang aje form one ni?" kebimbangan semakin meninggi. Rupa-rupanya kawan yang ana sangka itu rupanya senior form 2.

Sebaik sahaja tiba di dataran ilmu, ana terus mengambil tempat di hadapan. Malu sungguh. Semua mata melihat ana,  tak kurang yang berbisik-bisik. Pergerakan ana yang perlahan pun dapat didengar kerana  Cikgu Dasuki tidak menggunakan microfon.

Tiba-tiba, Cikgu Dasuki membuat pengumuman,

"Hari ini, kamu semua tak perlu nyanyikan lagu sekolah, kita sudah ada penasyid hebat dihadapan kamu semua untuk nyanyikan bagi kamu"

Glup. Sudahlah... Bertambah tebal muka ana menahan malu.

"Ok. Awak semua boleh mula. Wahid, Isnain, Ibda!" Cikgu Dasuki memberikan arahan lagak seorang komander tentera.

Marilah bergerak maju
Menuntut segala ilmu
Menuju kemuliaan
Mencapai kebahagiaan

Rohani dan jasmani
Tabahkan dalam hati
Junjung titah Ilahi
Dengan suci dan murni
Berazam dan berbakti yang abadi


Kukuhkanlah semangat
Menyumbangkanlah khidmat
Terhadap masyarakat
Dunia dan akhirat

Kukuhkanlah semangat
Menyumbangkanlah khidmat
Terhadap masyarakat
Dunia dan akhirat
 
Habis sahaja kami "penasyid hebat" menyanyikan lagu sekolah, cikgu Dasuki menangguhkan majlis. Lega rasanya dapat keluar dari barisan yang sangat tidak selesa ini.
 
Tapi, ada tol lagi yang menunggu di hadapan. Ketua Pelajar sedang mengadakan sport check kelengkapan diri kepada setiap pelajar sebelum dilepaskan untuk ke kelas atas arahan Cikgu Dasuki. Ana lega, hari ini semua lengkap. Ana periksa semula dari bawah untuk menambahkan perasaan tenang.

Kasut.. ok!
Stoking .. pakai, ok!
Seluar.... tak lipat, ok!
Tali pinggang... warna hitam, ok!
Kuku... baru potong, ok!
Name Tag ... ada, ok!

tapi...

SONGKOK... lipat, TAK OK! 

Aduh. Malang bertimpa, sudahlah lambat, pakai pulak songkok yang dilarang. Lebih malang lagi, barisan pelajar yang lewat diperiksa sendiri oleh Cikgu Dasuki.

Dan dihadapan, cikgu Dasuki tersenyum menanti.... dengan rotannya di tangan.


P/s : pengajarannya, elakkan tidur selepas subuh ya...~






Labels:

 2 Comments:

At November 22, 2009 at 10:28 AM, Blogger Tablet Hati said...

"xde sistem di merit ke abg hakim
kalau sekolah ana nangis bukan sebab malu tapi dimerit sbb xpakai name tag..seday penat kumpul marit"

 
At November 22, 2009 at 10:48 AM, Blogger Hakim Mohd Nor said...

"erm... masa zaman ana dulu, tak ada lagi sistem merit demerit ni, tapi sekarang ni mungkin dah ada rasanya.....

p/s: ana tak nangis tau masa kena denda tue... (^_^)"

 

Post a Comment

Terima kasih atas komentarnya ^_^

<< Home