Wednesday, April 21, 2010

Beza antara Usrah dan Liqa Fikri

Usrah hanya melibatkan kelompok yang kecil. Dan ia merupakan sesi dua hala.


1. "Syeikh, jom kita buat usrah. Dah lama sangat kita tak usrah ni" komen seorang ikhwah kepada sahabatnya.

2. "Eh, semalam bukan ke kita dah buat usrah. Dengan Ustaz xxxx?" balas sahabatnya kehairanan.

3. "Bagi ana, semalam tu bukan usrah. Ramai macam tu sampai 40 orang. Ntah naqib kenal ke tidak nama kita nie. Rasanya lebih sesuai program semalam tu namanya Liqa Fikri" protes ikhwah itu semula.

4. "Err, Liqa Fikri tue apa ye akhi? Apa pulak bezanya dengan usrah?" sahabatnya menyoal kembali sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal. 

5. Ana yang kebetulan lalu di sebelah mereka segera mengajak mereka berbincang panjang mengenai Usrah dan Liqa Fikri.

USRAH

6. Usrah adalah tempat untuk mencambahkan fikrah. Ia merupakan satu sunnah Rasulullah dan diamalkan sejak awal permulaan Islam lagi. Rumah Al Arqam bin Abi Al Arqam menjadi saksi kepada usaha murni ini dilaksanakan.

7. Bahkan, tidak keterlaluan jika dikatakan faktor pemangkin kepada penerimaan rakyat madinah kepada kepimpinan Rasulullah kerana telah melalui proses usrah yang diketuai oleh Musab Bin Umair dan 11 rakannya yang lain.

8. Faktor keberjayaan usrah ialah apabila naqib mampu mengenali potensi dan kelemahan anak usrahnya. Naqib itu mampu untuk bercakap mengikut level kefahaman anak usrahnya. Bahkan, naqib itu mampu mengatur gerak kerja yang bersesuaian dengan minat dan kemampuan anak usrahnya selepas sahaja liqa usrah berakhir.

9. Namun, adakah semua itu mampu dilaksanakan jika naqib sendiri tidak mengenal siapa anak buahnya, apakah namanya, apakah kelebihannya, dari negeri manakah dia berasal, apakah hobinya, bagaimanakah ibadahnya dan sebagainya! 

10. Lalu proses usrah menjadi hambar. Sepatutnya usrah yang berbentuk perbincangan dan dua hala berubah menjadi satu hala dan cukup membosankan!

11. Kadangkala, ia bukanlah kesalahan naqib yang dijemput. Apakan daya bagi seorang naqib untuk berinteraksi dengan 40 anak usrahnya dalam masa yang cuma satu jam setengah? Bahkan, di sesetengah tempat mencecah kepada ratusan orang. Lalu penyelesaiannya naqib memilih untuk menyampaikan kuliah dan bukannya usrah!

LIQA FIKRI

Contoh perlaksanaan liqa fikri. Bahan Liqa disebarkan , Naqib mengambil tempat di hadapan. Dipengerusikan oleh anak usrah. Sesi soal jawab mengambil bahagian di hujung rancangan.


12. Atas sebab itulah, ana lebih gemar jika penggunaan istilah yang tepat digunakan apabila majlis seperti itu dilakukan. Bagi ana, ia bukanlah usrah tetapi lebih sesuai disebut sebagai Liqa Fikri.

13. Di sesetengah tempat, Liqa Fikri ini disebut sebagai Usrah Gabungan.

14. Hakikatnya, Liqa Fikri ini digunakan untuk menyelaskan kembali fikrah abnaul harakah yang telah pun berusrah di kelompok-kelompok kecil yang pelbagai. Penyelarasan supaya dari kelompok-kelompok yang ramai itu dapat melahirkan wehdatul fikr seterusnya menzahirkan wehdatul amal. Maka semestinya naqibnya perlu figure yang betul-betul mantap fikrahnya dan ahli liqa fikrinya boleh ramai.

15. Liqa Fikri juga merupakan platform bagi kepimpinan jemaah untuk menyalurkan maklumat kepada ahli-ahli usrah.  Keputusan-keputusan rasmi yang telah disyurakan kadang kala memerlukan kepada penjelasan dan liqa fikri adalah tempat yang terbaik untuk berbuat demikian.

16. Namun, akibat tidak memahami perbezaan yang ketara antara Liqa Fikri dan Usrah ini, maka ramai yang mengambil kesempatan untuk memukul rata sahaja kaedah perlaksanaannya. Sepatutnya majlis itu adalah usrah, tapi dijalankan seumpama liqa fikri, dan sepatutnya masa itu adalah liqa fikri, tapi bilangan yang hadir lebih sesuai diadakan usrah.

17. Ana menghentikan huraian ana yang panjang lebar apabila melihat kerutan di dahi dua orang ikhwah itu mula menghilang.  "Owh, jadi memang beza le antara usrah dan liqa Fikri ni ye Akhi Hakim. Faham le ana begitu" respon sahabat tersebut sambil tersenyum.

18. "Lepas nie kita kena cadangkan kepada kepimpinan supaya adakan juga usrah walaupun dah ada liqa fikri. Betul tak akhi? respon kawannya pula.

19. Belum sempat ana menjawab, rakannya pula mencelah, "Tapi, ada ke naqib yang nak bawak usrah kita nanti? Dengar khabar pimpinan buat liqa fikri tu sebab tak ada naqib bila dibuat usrah secara kelompok-kelompok kecil." Keluhan ikhwah itu disambut dengan anggukan oleh rakannya.

20. "Ye lah, siapa le yang sudi menjadi naqib kepada kami ni" sambil matanya menjeling kepada ana penuh tersirat.

20. Ana segera menyambut keluhan ikwah berdua tersebut , "Insya Allah akhi, ana sanggup, kerana Allah demi Islam" sambil disambut pelukan mereka berdua.




Labels: ,

 4 Comments:

At April 21, 2010 at 2:56 PM, Anonymous Anonymous said...

"patut la ade amik pic ari tu..huhu..well..usrah kecil bgs gak ade..x sume kite leh luahkan kat ustaz dalam kondisi yg ramai2."

 
At April 21, 2010 at 4:13 PM, Blogger Al-Hakimi As-Syah Alami said...

"usrah yang optimum adalah dalam lingkungan 10-15 orang sahaja.

jom berusrah~"

 
At April 22, 2010 at 1:34 AM, Blogger A.Alizul said...

"kempen mari berusrah~"

 
At April 23, 2010 at 7:07 PM, Blogger Al-Hakimi As-Syah Alami said...

"betul tu a.alizul~ (^_^)"

 

Post a Comment

Terima kasih atas komentarnya ^_^

<< Home