Monday, April 19, 2010

Bagaimana untuk rasa bahagia?


Suasana tasik yang tenang dan membahagiakan diri.

1. "Abang Hakim, macamana ye nak rasa bahagia? Ana tengok abang ni nampak relaks aje walaupun program bukan main banyak lagi. Tak rasa stress ke?" komen seorang adik semasa ana menghadiri Ijtima Sanawi Rakan Masjid semalam.

2. Ana hanya tersenyum sahaja mendengar komennya.

3. Jujurnya, baru-baru ini ana baru sahaja habis marathon 3 hari program di semenanjung Malaysia. Bermula dengan program kepimpinan di Shah Alam, kemudian berforum pula di Sri Iskandar, di teruskan lagi kuliah di Kuala Kangsar, berangkat pula ke Pulau Pinang untuk berceramah, kemudian meluru laju ke Ipoh menghadiri kelas dan mesyuarat sebelum menghabiskan jadual dengan menjadi Naqib usrah di Sabak Bernam.

4. Memang tak dapat dinafikan, urat-urat terkadang rasa tegang. Badan rasa lesu. Hinggakan kadang-kadang bawa kereta pun sudah tidak mampu kerana terlalu letih. 

5. Walaupun kehidupan seperti ini dianggap "out of mind" bagi sesetengah orang, bagi ana ianya merupakan satu jawapan untuk mendapatkan kebahagiaan kepada diri sendiri.

6. Sukar rasanya untuk menolak jemputan memberi kuliah, ceramah, mengendalikan tamrin , menjayakan program motivasi, menjadi ahli panel forum, menjadi naqib usrah dan sebagainya yang berbentuk pembentukan jiwa. Sudah tentu penerimaan untuk mengisi slot-slot tersebut telah mengurangkan masa untuk diri sendiri. Itu belum dikira dengan beberapa taklifan yang lain.

7. Bukan sedikit yang datang menasihati ana untuk mengurangkan taklifan. Status sebagai pelajar Sarjana @ Master bukanlah beban yang ringan. Ditambah lagi dengan peranan sebagai CEO kepada syarikat motivasi Suria Horizon  dan Presiden Alumni Rakan Masjid iaitu Rakan Motivasi cukup menambahkan rasa letih. Bukan sekadar itu, penglibatan dengan Jemaah Islam di pelbagai peringkat dengan memegang beberapa post tertentu melengkapkan lagi kehidupan yang begitu padat.

8. Dan seringkali pula kepadatan hidup ini ditafsir oleh sesetengah orang sebagai stressfull life ataupun kehidupan yang menyeksakan!Namun, bagi ana, ianya bukanlah satu tafsiran yang tepat. Malah, sebelum mengatakan hidup yang pada ini menyeksakan, benarkah hidup kita ini sudah terlalu sibuk? Pernah ana membandingkan diri dengan ratusan bahkan ribuan lagi tokoh-tokoh masyarakat yang jauh lebih sibuk dan memegang taklifan yang lebih berat, akhirnya ana mendapati ana terperosok ketempat tercorot dalam kategori 'orang yang paling busy'.

9. Namun, di celah-celah 'kesibukan' diri ini, ana ingin berkongsi sedikit apa sebenarnya yang dirasakan ana semasa 'kesibukan' ini. Ya, perasaan puas dan bahagia apabila melihat orang lain gembira. 

10. Teringat seketika saat ana menjadi ajk perhubungan program satu ketika dahulu. Saat paling menggembirakan ana adalah apabila ustaz yang dihubungi memberi persetujuan untuk hadir ke program.

11. Kini, tibalah saatnya pula ana menjadi asbab untuk ajk perhubungan di kalangan adik-adik untuk turut merasa gembira. Dan kegembiraannya itu ternyata menjadi sumber kepada kebahagian dan kepuasan diri ana sendiri.

MUSLIM

12. Nabi pernah ditanya tentang apakah itu muslim. Kata nabi, muslim adalah orang yang dapat menjaga lisan dan perbuatannya dari menyakiti saudaranya yang lain.

13. Maksud yang tersirat ialah, muslim itu adalah orang yang menggunakan lisan dan perbuatannya itu untuk membahagiakan saudaranya yang lain.

14. Atas dasar itulah, ana rela berpenat lelah, berpintal urat, bergenang air mata, bertampal koyok semata-mata cuba untuk membahagiakan sahabat-sahabat. Biarpun usaha itu sekecil mana sekalipun, ianya akan cuba ana lakukan demi membahagiakan mereka.

HARI LAHIR

15. Antara perkara yang gemar ana lakukan ialah, menyambut Hari Lahir sahabat-sahabat.

16. Walaupun ramai mengatakan ianya bukanlah suatu sunnah, tapi bagi ana, ianya tetap memberikan 'sentimental value' kepada yang menerimanya.Buktinya, lihatlah pada wajah-wajah orang yang menerima ucapan Hari Lahir dan juga hadiah, ada mukanya masam mencuka ataupun senyum hingga ke telinga? (^_^)

17. Sebab itulah setiap jam 9 pagi, handphone w960i sony ericson ana akan berbunyi seandainya pada hari itu adalah hari lahir sahabat-sahabat ana, tidak kira muslimin ataupun muslimat. Maka sms wish akan dihantar dan jika berkemampuan, akan diiringi dengan kek. 

Bersama dengan Awangku Alizul semasa menyambut Birthday nya di restoren Sri Iskandar.

18. Menjadi satu keajaiban, perasaan gembira sahabat itu berpindah ke diri ana dan menimbulkan rasa bahagia. Kebahagian yang timbul itu nyata akan menjadi ubat yang mujarab kepada semua rasa letih dan kepenatan yang dirasai.

19. Jika masih tidak percaya, mulakanlah dengan menghulurkan bantuan kepada rakan-rakan sekeliling anda walaupun mereka tidak memintanya, dan rasailah perbezaannya! (^_^)

Labels: ,

 1 Comments:

At April 19, 2010 at 2:48 PM, Blogger A.Alizul said...

"haha, kek yang membawa kontroversi seketika...

thanks for the cake..."

 

Post a Comment

Terima kasih atas komentarnya ^_^

<< Home