Monday, November 2, 2009

Redhalah ya akh..

"Ana jemu dengan UTP!" bentak zakril.

Mukanya kelat. Tiada senyuman dibibir. kerunsingan jelas di wajahnya.

Hari ini sudah hampir 3 bulan dia berada di UTP. Namun hatinya masih tidak berasa gembira. Masih terbayang bayang tawaran JPA yang ditolaknya bulan lalu.

"kalaulah saya tak tolak tawaran tu dulu, mesti saya dah ada di Uk sekarang ni abang hakim. Kawan kawan ramai yang kritik saya tolak tawaran tu."

Adik itu terus menerus memperkatakan kekesalannya.

Ana diam. Tekun mendengar. Jadilah pendengar yang baik, bukannya menjadi mr fix it. Itulah pesan john gray dalam bukunya men from mars, woman from venus.

Adik itu menyambung bicara.
"ada kawan ana, sanggup bayar rm9000 untuk langsaikan hutang petronas semata mata untuk terima tawaran JPA. Haih... Rugi ana tak buat macam tu gak. " kedengaran keluhan beratnya di hujung bicara.

Diam seketika. Adik itu merenung jauh.

Ana memulakan bicara memecahkan kesepian itu.

"dik, siapa yang buat keputusan untuk masuk UTP ye dulu?"

Mukanya berubah. Nampak segan. "ana sendiri. Sebenarnya, dari dulu lagi ana teringin nak masuk UTP. Tapi, sekarang rasa macam tak best pulak. Ruginya tolak tawaran JPA tu.." adik ini meneruskan "zikir"nya lagi.

Ana tersenyum. mula memahami situasi. Dont jump to conclusion. Listen untill the end. Seek to understand than to be understood.

"ana pernah tengok dua ekor rama-rama yang hampir menetas dari kepompongnya. " ana memulakan jawapan. Memang kegemaran ana untuk memberikan jawapan dalam bentuk penceritaan.

"ada seorang budak di hadapan kedua-dua ekor rama rama itu. Dia jadi kasihan melihat betapa susah payahnya rama rama itu perlu bergelut untuj keluar dari kepompong masing-masing.

Lalu, dengan belas kasihan, dia menolong mengopakkan salah satu kepompong untuk membolehkan rama rama itu keluar dengan mudah. Dia hanya sempat "membantu" seekor sahaja manakala seekor lagi berjaya keluar dengan sendirinya tanpa bantuan daripadanya.

Subhanallah. Dua dua rama rama tersebut sangat cantik. Berwarna warni.

Tiba tiba, salah satu rama rama tersebut berpusing pusing lalu jatuh. Manakala seekor lagi dengan gagah mengepak sayapnya dan berterbangan riang.

Budak itu kaget. Rama rama yang ditolongnya keluar dari kepompong tiba tiba jatuh dan akhirnya mati."

Ana mengakhiri cerita di situ. Full stop.

"err... Apa kaitan kisah rama rama dengan kisah ana abang hakim?" zakril kembali bertanya selepas tekun mendengar ana berceloteh.

"redha dengan ketetapan allah. Setiap yang belaku pasti ada hikmahnya." jawab ana ringkas.

"maksudnya?" adik ini masih tak memahami maksud tersirat cerita itu.

Ana tersenyum lagi. Bagus, bila dia bertanya, tanda dia mula berfikir, dan berfikir ini adalah nikmat yang jarang manusia gunakan dengan baik.

Maksudnya, walaupun nampak rama2 itu dalam "masalah", sebenarnya itulah kaedah sunnatullah untuk menjadikan kepak rama2 itu kuat. Tanpa dia bersusah payah, menyebabkan dia jadi lemah walaupun telah menjadi seekor rama2 yang cantik.

Oleh itu, kita kena sentiasa sabar dan redha dengan ketentuan yang kita ada. Rama rama itu tidak pernah menyesali dirinya keluar secara susah payah dari kepompong, kerana hikmahnya jelas. Dia akan menjadi kuat.

Begitulah dengan kita. Bezanya cuma mungkin sekarang kita masih belun nampak hikmah kejadian ini. Bersabarlah akh, dan redhalah dengan pilihan ini. UTP atau JPA. Kedua-duanya ada hikmah. Yang penting, kita redha dengan pilihan kita.

Adik itu kelihatan diam. Pandangannya dilempar jauh. Satu keluhan berat dilepaskan. Mukanya nampak kembali ceria. Sudah ada senyuman terukir di wajahnya.

Redhalah ya akh... Di sebalik sesuatu pasti ada hikmahnya. Ana terus berbisik dalam hati.

 0 Comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komentarnya ^_^

<< Home