Thursday, October 29, 2009

Komunikasi





"Kak Maz kata awak ni pelik bila ada atas pentas. Cakap bahasa Inggeris berterabur. Tak sesuai .Lain kali jangan naik pentas lagi!" amaran dari seorang 'fasilitator senior' sebaik sahaja ana  selesai mengendalikan sesi bersama adik-adik MAS. Senyumannya sinis.



Dalam kepenatan mengendalikan Minggu Aluan Siswa (MAS) selama hampir 2 minggu termasuk TOT, tiba-tiba ana menerima satu kritikan yang tidak diundang. Letih terasa bertambah-tambah. Sudahlah terpaksa mengambil alih majlis yang dibiarkan sepi tanpa aktiviti secara adhoc, tiba-tiba menerima laporan yang tajam itu sehingga terasa begitu besar menekan diri.

Mengendalikan hampir 800 orang mahasiswa pintar yang terdiri lebih dari 20 kaum, bangsa dan warganegara bukanlah satu perkara yang mudah. Kemasukan ke Universiti Teknologi Petronas memang amat ketat. Hanya mereka yang lulus temuduga dan mempunyai kelulusan SPM yang cemerlang sahaja yang dipertimbangkan untuk memasuki universiti milik syarikat minyak negara ini.

Ini merupakan kali kedua ana menyertai MAS selaku fasilitator. Mas batch July memang diakui sebagai batch lebih sukar 'dikawal' berbanding batch Januari. Tempoh 7 bulan kosong selepas SPM sebelum masuk ke Universiti memang memberikan kesan gaya hidup adik-adik ini. Ada keunikannya yang tersendiri.

Pengalaman pertama menjadi Fasilitator Mas semasa Januari 2006 memang amat menggembirakan. Banyak pengalaman dapat dicedok dari fasilitator yang lain di samping dapat bersama dengan adik-adik junior yang semuanya suci bersih jiwa dan muka mereka. Lihatlah sahaja pada anak-anak usrah ana: Zaim, Anggur, Phidot, Izzu, Jime, Haeqal, Ipe, Bart, Bakri, semuanya baik-baik belaka. (^_^)

Tapi, batch July ini penuh mencabar. Pengalaman yang ada dicurahkan sepenuh jiwa untuk merebut hati adik-adik ini yang merupakan mad'u dakwah. Namun, dalam kesungguhan dan keletihan melaksanakan program, tiba-tiba rasa semua itu tidak dihargai. Hancur luluh begitu sahaja. Dek kerana, satu laporan tidak diundang tadi.

Rasa terkilan ada.

Tertekan pun ada.

Marah pun turut ada.

Terkilan kerana tidak disuarakan secara berhadapan. Tertekan kerana expectation dari pihak Management,Kak Maz terlalu tinggi, marah kerana reporter itu melakukan namimah

Semua perasaan berkumpul serentak. Terasa ingin meletus. Tetiba teringat satu artikel yang pernah dibaca. Berkaitan dengan komunikasi....

Muawiyah radhiyallaahu ‘anhu bukan pemberontak sebagaimana yang dikehendaki imej sebegitu oleh musuhnya. Muawiyah selaku ahli keluarga kepada Uthman radhiyallaahu ‘anhu menghendaki supaya pembunuh Uthman diheret ke muka pengadilan. Hal tersebut harus menjadi keutamaan tertinggi pada ketika itu. Ali radhiyallaahu ‘anhu pula melihat, urusan menghukum pembunuh Uthman adalah sulit sekali untuk dilakukan kerana kucar kacir umat Islam tanpa pemimpin akibat terbunuhnya khalifah Islam ketiga itu. 

Malah lebih memburukkan keadaan, kumpulan yang memberontak terhadap Uthman hingga membawa kepada pembunuhannya telah membai’ah Ali secara licik dan meletakkan diri mereka di tengah posisi tentera Ali.
 

Sungguh membingungkan.

Ali berada di Madinah.

Muawiyah berada di Syam.

Ya, faktor jarak memisahkan mereka untuk membolehkan komunikasi cemerlang berlaku.


Menginsafi tragedi ummah yang pernah berlaku akibat kerana masalah KOMUNIKASI, ana memberanikan diri untuk melangkahkan kaki berhadapan dengan Kak Maz, Kaunselor UTP merangkap pengelola MAS. Dalam diri, ana yakin, ini mesti masalah komunikasi.

Jujurnya, ana tidak rapat dengan Kak Maz lagi pada waktu itu. Walaupun semua orang mengetahui yang Kak Maz ini amat sporting dan mudah mesra dengan sesiapa sahaja. Cumanya pada waktu itu, terasa diri ini tersangat kerdil , baru 1st Year, terasa begitu muda.



Namun, dikuatkan semangat ini untuk membuka mulut.

"Kak Maz, macamana performance saya tadi masa atas pentas". soal ana memohon kepastian sebenar darinya.


"Good Job Hakim. Well performance. Kiut Bahasa Inggeris awak. Berjaya curi tumpuan semua audience. Akak tengok semua freshie nie happy dengan awak. Congratz Hakim" komen Kak Maz diselangi penghargaan.

Runtuh semua perasaan tidak selesa tadi. Hilang terus rasa kepenatan. Sangkaan ana benar, ini semua masalah komunikasi.

Ada pihak yang rasa tak selesa rupanya. Rasa tak selesa dengan perhatian yang diberikan adik-adik kepada ana.Memang ana akui, ana kerap naik ke atas pentas. Kasihan melihat adik-adik ini kebosanan. Mereka perlukan suasana yang tenang dan rileks. Tak mahu lagi disumbat dengan briefing, seminar, talk dan seribu satu acara tradi yang meletihkan. Tapi, siapa yang mahu mengambil peranan. Ana tampil kehadapan beranikan diri, walaupun sedar, terlalu banyak kekurangan dalam diri ini.

Sepanjang MAS ana berhibur dengan mereka. Tidak kira samada dia seorang Muslim atau tidak, Rakyat Malaysia atau bukan, semua bukanlah satu barrier untuk bermesra dengan mereka.Sebutlah permainan apa yang tidak dimain dengan adik-adik ini. Dungga, Kunji Cha-Cha, Goreng Pisang, Bom dan banyak lagi... semua diisi dengan harapan adik-adik ini rasa seronok untuk terus belajar di UTP ini.

Di penghujung MAS, tiba-tiba ketua fasilitator membuat undian rawak dikalangan adik-adik dan para fasilitator yang lain untuk memilih Best Facilitator. Ana rasa anugerah itu sudah tentu jatuh kepada abang Ketua Fasilitator, kerana dedikasi yang ditunjukkannya lebih banyak dan lebih hebat. Tiba-tiba, bila malam terakhir, ana diumumkan sebagai Best Facilitator.

Terasa begitu terharu.

Apa yang ana lakukan semua ini bukan untuk mengejar kemasyhuran. Bukan juga mahukan pujian. Jauh lagi untuk menerima gelaran seumpama ini. Ana hanya mahukan kepuasan dan dihargai dengan baik. Kepuasan dapat berbakti kepada Islam, kerana ini adalah satu dakwah.

Ana menginsafi diri kembali. Teringat dengan laporan dusta yang diterima di awal-awal program MAS. Jika tidak diperiksa, mungkin ana akan terus mengambil keputusan merajuk dan tidak mahu kehadapan.

Pentingnya komunikasi. Dapat menyelesaikan banyak perkara. Sila lihat sini.

Moga Allah permudahkan komunikasi kita semua.


 0 Comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komentarnya ^_^

<< Home