Monday, September 22, 2008

Kahwin ni untuk apa?



1. “Ana nak kahwin le abang Hakim” lembut suaranya mengadu. Kelihatan anak matanya berkaca-kaca. Terserlah kejujuran dan kesungguhannya. Petang Ahad itu ana datang ke bilik rehat v3a. Mesyuarat projek sepatutnya dilakukan di situ. Namun kelibat ahli kumpulan masih tidak kelihatan. Kesempatan itu ana gunakan untuk berbual-bual dengan seorang adik yang kebetulan juga merupakan AJK Rakan Masjid.

2. “Boleh ke bang? Ana tak nak terus bergelumang dalam dosa lagi. Siapa nak terus menerus buat dosa kan?” adik itu meneruskan bicara. Keseriusan adik itu menarik minat ana. Sejujurnya petang itu ana sedang mentelaah buku antara Qiyadi dan Jundi karangan Mustafa Masyur. Usrah MTME Rakan Masjid nanti akan mengupas persoalan yang dibentangkan di dalam buku ini. Dengan perlahan, ana menutup buku di tangan.

3. “Dah ada calon ke?” ana menyoal. Suasana sepi seketika. Perlahan-lahan, adik itu menjawab dengan muka yang tersipu-sipu malu, “Dah ada.” Ringkas sahaja jawapannya. Ana terus meneka, “Budak UTP jugak kan?” Dia mengangguk-angguk kepalanya. Oh, patutlah nak kahwin sangat, kes selalu berjumpa le ni… ana menduga dalam hati.




4. Belum sempat ana meneruskan bicara, tiba-tiba masuk seorang muslimat ke bilik rehat v3a itu. Ana kaget. Eh, ini kan blok muslimin. Gusar ana dalam hati. Kehairanan ana hilang apabila adik itu mula bersuara. “Bang, perkenalkan, inilah calon hati ana. Namanya *****”. Adik itu memperkenalkan muslimat itu. Rupa-rupanya mereka berdua sudah berpakat untuk study sekali. Padanlah dari tadi ana hairan melihat adik ini menggunakan dua laptop. Rupa-rupanya ada perkara lain. Ana menguntum senyuman. Macam-macam.

5. “Dik, apa matlamat adik nak kahwin sebenarnya?” Dah jadi macam sesi kaunseling baitul muslim pula rasanya. Adik muslimat itu kelihatan kaget juga pada awalnya apabila mendengar topik perbualan kami. Ana meneruskan perbualan, “Memang antuma cadang nak kahwin masa belajar ke?”

6. Kedua-dua adik itu saling berpandangan. Bagai mencari jawapan. Akhirnya adik muslimin itu menjawab. Ada nada keyakinan pada suaranya, “Ana nak kahwin sebab nak jaga dia. Pastu sebab kami dah tak tahan lagi terus menerus begini. Daripada terus buat maksiat, baik halalkan aje perhubungan ini dengan jalan nikah. Tentang kahwin masa belajar itu, kami masih tak buat keputusan lagi.”

7. Ana diam. Menganalisis jawapan. Seakan benar jawapan adik itu. Daripada bercouple, lebih baik kahwin. Nampak matlamatnya tepat. Tapi sayang, matlamatnya kurang jelas. Seperti bermain bola sepak. Bila masuk ke padang matlamat satu pasukan itu mesti hendak menang. Tapi jika penjaga gol sendiri berlari ke arah gol lawan untuk menjaringkan gol, itu sudah dikatakan tidak jelas matlamat. Matlamat tepat, tapi tak jelas.

8. Ana mengumpul kekuatan. Memikirkan ayat paling lembut dan lunak untuk didengari. Umpama menarik rambut dalam tepung. Rambut harus tidak putus, tepung tidak berterabur. Dengan senyuman mengukir di bibir, ana menjawab. “Maksud adik, matlamat adik nak kahwin ini sebab nak salurkan nafsu ke tempat yang betul le kan?” Adik itu mengganguk. “Kalau macam itu, cuba bayangkan, bila satu hari nanti adik berdua dah kahwin dan tiba-tiba terpaksa berjauhan kerana urusan kerja, isteri adik cuti haid, bersalin dan sebagainya, adakah matlamat perkahwinan itu masih boleh dipakai lagi? ”

9. Adik itu diam. Seolah-olah kalam yang ana ungkapkan tadi baru pertama kali didengarinya. Ana faham situasinya. Kebanyakan artikel, ruang soal jawab agama dan kuliah banyak menyarankan kahwin sebagai alternatif kepada couple. Ana tidak menyalahkan saranan itu. Tapi, apabila tidak dikaji dengan baik, akhirnya matlamat kahwin itu menjadi tidak jelas.

10. “Habis tu bang, kahwin nie sebab ape?” Adik itu menyuarakan kekusutannya. Ana tersenyum. Bersoal jawab itu lebih baik daripada terus menerus berleter memberi tazkirah. Ana memang suka perbincangan begini. Bahkan, bila ana memberi kuliah atau ceramah di mana-mana surau, masjid atau dewan kuliah, pasti ana praktikkan kaedah soal jawab. Sememangnya manusia itu dilahirkan dengan sifat suka berinteraksi.

11. “Kahwin bukan matlamat. Ianya hanya satu alat.” Ringkas jawapan ana. Adik itu terlopong. “Haa.?? Alat? Alat puaskan nafsu ke? “ Ana tergelak kecil mendengar respon spontan adik itu. Huhu. “Ya. Kahwin memang alat. Tapi bukan alat untuk puaskan nafsu, tapi sebagai alat untuk mencapai matlamat.” Kelihatan dahi adik berkeriut. Takpe, teruskan berfikir adikku.

12. “Ana sendiri nak kahwin. Tapi matlamat ana untuk kahwin adalah untuk mendirikan semula khilafah yang telah hilang. Menjadi kewajipan setiap muslim mendirikan semula khilafah islam ini. Jadi, untuk mencapai khilafah, kena ada daulah, untuk ada daulah, kena ada masyarakat islam, untuk ada masyarakat islam, nak tak nak kena ada keluarga muslim @ baitul muslim. Dari situ datang kepentingan untuk berkahwin.” Panjang lebar ana menerangkan.

13. Adik itu mengangguk-angguk kepalanya. Seakan ada sedikit percikan kefahaman di riak wajahnya. “Kalau berkahwin semata-mata hanya kerana tidak mampu menahan nafsu, nescaya dari awal lagi mahligai perkahwinan itu dalam keadaan yang bahaya. Ini kerana nafsu tetap akan ada walaupun selepas kahwin. Sebab itu ada kes suami dan isteri yang curang.”

14. “Amatlah lemah bagi seoarang lelaki yang hanya memikirkan perkahwinan sebagai jawapan untuk memuaskan nafsu syahwat. Walaupun nikmat hubungan suami isteri dapat dirasai dengan jalan perkahwinan, namun ianya hanya sebagai satu bonus dan bukannya sebagai tujuan utama.”

15. “Cuba bayangkan di waktu usia sudah tua, isteri sudah kehilangan segar diwajahnya, kekedutan menggantikan ketegangan kulit, di waktu itu adakah nikmat perkahwinan akan terus dirasai seandainya matlamat perkahwinan dari awal lagi sudah tersasar?

16. Kelihatan adik itu merenung jauh. Mungkin dia membayangkan masa depannya. Ana melepaskan nafas lega. Fuuh. Adik itu kembali bersuara. “Terima kasih bang sebab membuka persepsi ana berkaitan dengan perkahwinan ini. Alhamdulillah. Jadi, boleh tak sebenarnya kami berkahwin sekarang andaikata matlamat perkahwinan itu kami dah perbetulkan semula?”

17. Ana tersenyum. Haih.. orang muda. Memang bersemangat. Ana menjawab, “Boleh, tapi dengan beberapa syarat…”

18. Muka adik itu bertambah cerah. “Apa syaratnya bang?” Ana kembali tersenyum melihat keseriusan mereka berdua menanti jawapan dari ana.

19. Insya allah jawapannya akan dikeluarkan dalam tulisan yang akan datang. Bersamalah kita nantikan… (^_^)

p/s: tulisan ini bertujuan untuk memperbetulkan matlamat untuk berkahwin. Insya Allah, kalam yang akan datang akan menyentuh persediaan yang perlu ada untuk berkahwin.

Mohd Hakim
Presiden Rakan Masjid UTP
Sebelum Tengah Malam
22 September 2008

Labels:

 5 Comments:

At September 23, 2008 at 9:52 AM, Blogger kukoo said...

"oo,cmtu ek?ana pn dlm dilema sbnrnya ni..tp kena tunggu post yg strusnya la..huhu"

 
At September 23, 2008 at 10:34 AM, Blogger Ana said...

"assalamualaikum...
em,sy setuju kawen tu 1 alat..
tp,kalu sume org nk kawen kn ada fikir sume tu,tak ke nti ramai yg xkawen sebab matlamt blom jelas?at d end, ramai yg terjerumus ke lembah maksiat sebab matlamat tak jelas...kawen pn 1 cara nk atasi maksiat, kn?"

 
At September 23, 2008 at 7:32 PM, Blogger aalim said...

"post menarik :)
semoga membetulkan balik niat-niat yang mungkin sedikit lari.. insya-Allah..
next post pls :)"

 
At September 23, 2008 at 7:58 PM, Blogger My Last Mistake said...

"diriku pn begini jugak"

 
At December 19, 2008 at 4:19 PM, Blogger Munzir said...

"oOO.. MCM 2, terima kasih, kefahaman ana makin jelas sekarang..."

 

Post a Comment

Terima kasih atas komentarnya ^_^

<< Home